I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday, June 2, 2011

ERTI CINTA SEJATI..

cinta...pernah bercinta?..sejujurnya aku tak..
tapi bohong kalau aku katakan aku tak pernah suka pada seseorang..
namun bukan itu topiknya hari ini..
aku cuma nak bongkar makna cinta yang sebenar..spesifiknya cinta pada manusia..
pernah aku terbaca satu buku,tertulis di dalamnya.."cinta yang sebenar dalam Islam yang tidak mendatangkan kemungkaran Allah adalah cinta bila mana timbul niat dalam hati untuk kita menikahi si dia"..
nak dijadikan cerita,aku meluangkan masa menonton sebuah filem bertajuk CUN lakonan Remy Ishak dan Maya Karin..meskipun cara percintaan yang ditonjolkan bukan seperti yang dianjurkan oleh Islam,ia tetap mempamerkan kemanisan cinta yang sejati.cinta yang akhirnya membuka pintu penyelesaian untuk setiap hati yang terlibat.tiada siapa yang kecewa..
si gadis sanggup mengetepikan segala-galanya demi seorang lelaki kampung..yang mengajarnya erti kasih-sayang,kejujuran,ketenangan sebenar...tempoh masa 2 minggu cukup berharga untuk si gadis juga jejaka..
 
sepanjang aku menonton filem ini,seakan-akan aku berada di dalam dunia filem tersebut..bukan lagi di sini..
bukan maksudnya aku leka dengan tontonanku,cuma aku membayangkan indahnya hidup jika pengakhirannya sentiasa gembira sebegitu..memperoleh kasih-sayang dari semua yang kita kasihi..bukan sahaja melayan perasaan sendiri..tapi saling menyayangi..mengingati..
kasih pada ANAK..ABANG..KAKAK..ADIK..

sukarkah untuk kita menghargai seseorang?...bagi aku,rasa ingin menghargai akan hadir semulajadi jika kita menyayanginya..tapi jika sebenarnya tiada rasa sayang dalam hati untuknya,penghargaan yang diberi jelas kelihatan KEPALSUANNYA..
bukan niatku untuk merungut atau apapun...hatiku sering berbisik,"aku tak kisah apa pun kebenaran dalam hatinya..meskipun dia tak pernah ingat pada aku..aku tetap senang hati untuk melakukan apapun untuknya.."

manusia sukar menyedari apa yang ada di depan matanya..bagi mereka,yang sentiasa bersamanya adalah teman gelak tawanya..meskipun hakikatnya ada yang lain saat hatinya gundah..

biarlah Allah yang sentiasa bersama aku..biarpun ada yang tidak pernah menghargai aku,tak pape..
kerna aku tak tahu cara berhenti menghargai orang yang aku SAYANGI...wallahualam

No comments: